تاریخچه استفاده از گوشواره

تاریخچه استفاده از گوشواره

36

گوشواره از قدیمی‌ترین انواع جواهرات است و می‌توان در طول تاریخ و در هر قاره‌ای از آن نشانی یافت. اما چگونه گوشواره‌ها برای اولین بار مد شدند؟ احتمالاً سوراخ کردن گوش قدیمی‌ترین روش برای نشان دادن رتبه اجتماعی و نمایش ثروت است. به طور مثال عبرانیان باستان گوشواره طلا را به عنوان تزئین و برای نشان دادن ثروت به گوش خود آویزان می‌کردند.

گاهی اوقات به دلایل مذهبی گوش‌ها سوراخ می‌شدند، همان طور که هنوز سوراخ کردن گوش و انداختن گوشواره در برخی از سنت‌های هندو رایج است. ما در حال حاضر می‌توانیم نمونه‌هایی از انواع گوشواره‌ها را در تاریخ اولیه پیدا کنیم. به عنوان مثال در حفرههای باستان شناسی در شهر UR سومری، گوشواره‌های طلا با قدمت بیش از 4500 سال پیدا شده است.


گوشواره در یونان و روم باستان نیز بسیار محبوب بود؛ به خصوص گوشواره حلقه‌ای با آویزهای مخروطی، جهت استفاده بسیار شیک بوده است. یونانی‌ها و رومی‌ها نیز نه تنها از این جواهرات برای زیبایی بیشتر، بلکه برای به نمایش گذاشتن ثروت خود استفاده می‌کردند. جالب است بدانید که هر چه از اجزای ریزتر برای ساخت گوشواره استفاده میشد و طراحی ظریف و دقیق‌تری داشت، مالک گوشواره ثروتمندتر بود. در حالی که در روم باستان عمدتاً زنان از گوشواره برای زینت گوش خود استفاده می‌کردند،

در سایر جوامع باستان مردان نیز از بر روی سوراخ گوش خود گوشواره آویزان می‌کردند. به عنوان مثال باستان شناسان با توجه به یافته‌های موجود در مقبره توتانخامون متوجه سوراخ بودن گوش فرعون مصر شده‌اند. در ایران و در دیوارهای کاخ تخت جمشید نیز حکاکی‌هایی وجود دارد که سربازانی گوشواره به گوش را به تصویر می‌کشد. در قرون وسطی اروپا محبوبیت گوشواره‌ها به دلیل ممنوعیت توسط کلیسای کاتولیک کاهش یافت و مجدد در دوران رنسانس گوشواره مد شد. گوشواره‌های ساخته شده از طلا یا سنگ‌های قیمتی و گوشواره‌های مرواریدی در اواخر سالهای 1500 به خصوص در میان آقایان انگلیسی محبوب شد. ویلیام شکسپیر حتی در برخی از پرتره‌های خود گوشواره دارد.


در اوایل دوران مدرن، دیگر چهره‌های معروف گوشواره دار مردانه، دزدان دریایی بودند. یک گوشواره در یک گوش همیشه تصویر کلیشه‌ای ما از دزدان دریایی بوده است. در آن دوران گوشواره لوازم جانبی رایج در میان ملوانان بود. لاله گوش سوراخ شده نمادی بود که دارنده گوشواره بر روی گوش خود از خط استوا عبور کرده و یا به دور دنیا قایقرانی کرده است.

همچنین طبق افسانه‌های قدیمی، گوشواره برای دریانوردان خوش شانسی می‌آورد یا حتی بینایی او را بهبود می‌بخشد. همچنین گفته شده که ملوانان گوشواره‌های طلا به گوش می‌انداختند تا اگر در اثر غرق شدن کشتی کشته شدند، از گوشواره به عنوان مبلغی برای تعهد استفاده کنند. سوراخ کردن گوش در اوایل قرن 20 زمانی که گوشواره‌های کلیپسی اختراع شد محبوبیت خود را در فرهنگ غربی از دست داد و در سال 1960 مجدد سوراخ کردن گوش در بین زنان محبوب شد. در اوایل دهه 1970 سوراخ کردن گوش بین زنان به روشی رایج تبدیل شده بود. امروزه گوشواره‌ها از پر استفاده‌ترین نوع جواهرات هستند.

حتی بسیاری از خانم‌ها و آقایان گاهی چندین بار گوش خود را سوراخ و چندین گوشواره را به طور همزمان در سوراخ گوش آویزان می‌کنند. گوشواره جزء جواهراتی است که هرگز از مد نمی‌افتد.
سوراخ گوش خرید گوشواره انواع گوشواره گوشواره ضد حساسیت
ثبت نظر