تشخیص و خرید سنگ زمرد اصل | خواص زمرد در روایات

تشخیص و خرید سنگ زمرد اصل | خواص زمرد در روایات

32

وقتی صحبت از سنگ‌های گران قیمت می‌شود، ما بلافاصله به فکر سنگ الماس می‌افتیم، اما در حقیقت سنگ زمرد اصل قیمت بالاتری نسبت به الماس دارد و بسیار کمیاب است. سنگ زمرد به عنوان سنگ عشق شناخته می‌شود و نمادی از امید و رشد است. امروزه بیشترین تولید زمرد از چهار کشور کلمبیا، برزیل، زامبیا و اتیوپی انجام می‌شود. برخلاف سایر سنگهای قیمتی که در رنگ‌های متنوعی یافت می‌شود، زمردها همیشه سبز هستند و رنگ آنها از سبز زرد تا سبز یشمی است.

زمرد را باید یک سنگ شکننده در نظر گرفت. به ندرت می‌توان زمردی را پیدا کرد که دارای شکستگی سطحی نباشد. بنابراین اکثر زمردهای تراش خورده جهت بهبود ظاهر، با موم، روغن و پلیمر ترمیم می‌شوند. نگین زمرد اصل به عنوان یکی از چهار سنگ قیمتی جهان شناخته می‌شود. سنگ زمرد اصل به جایگزینی بسیار محبوب برای الماس حلقه نامزدی تبدیل شده است.

در بسیاری از موارد قیمت نگین زمرد اصل می‌تواند به اندازه الماس باشد؛ بنابراین خرید انگشتر زمرد یک موضوع سلیقه‌ای است. در ادامه مقاله " تشخیص و خرید سنگ زمرد اصل" اطلاعات بیشتری درباره خواص زمرد کسب خواهید کرد.

زمرد چیست؟

سنگ زمرد اصل از خانواده سنگ‌های معدنی بریل با رنگی غنی و کاملاً سبز است. بریل سیلیکات آلومینیوم بریلیوم است با ترکیب شیمیایی Be3Al2Si6O18. زمرد دارای سختی 7.5 - 8.0 در مقیاس سختی Mohs است.

بلورهای زمرد اصل ماهیتی شش ضلعی دارند. در حال حاضر انواع زمرد در برزیل، کلمبیا و زامبیا استخراج می‌شود. بیش از 5000 سال، نگین زمرد اصل یکی از سنگ‌های رنگی مطلوب و با ارزش بوده است و به عنوان یک سنگ ارزشمند به صورت جواهرات از آن استفاده می‌کردند. اما اعتقاد بر این است نامی که اکنون می شناسیم از یک کلمه کلمه یونانی آمده است که به لاتین به عنوان "smaragdus" به معنی سنگ سبز ترجمه و سرانجام با گذشت زمان به "زمرد" تبدیل شده است.

تمدن‌های باستان در آفریقا، آسیا و آمریکای جنوبی انواع سنگ زمرد را کشف کردند و سنگ زمرد را به یک سنگ قیمتی و محبوب تبدیل کردند. زمرد نسبت به سنگ الماس نادر است و همچنان یکی از محبوب‌ترین سنگ‌های قیمتی گرانبها است که با سنگ یاقوت، الماس و یاقوت کبود رقابت می‌کند.


انواع سنگ زمرد اصل

در طراحی و ساخت جواهرات، زمرد نقش خیره کننده‌ای دارد. انواع سنگ زمرد اصل می تواند به عنوان نقطه مرکزی یک حلقه نقش برجسته کردن زیبایی انگشتر زمرد زنانه و مردانه را داشته باشد. آشنایی با انواع زمرد به شما در انتخاب و خرید بهتر جواهرات ساخته شده با زمرد اصل کمک می‌کند. به طور مثال خاصیت انگشتر زمرد با توجه به نوع زمرد متفاوت است. همچنین قیمت جهانی زمرد نسبت به انواع زمرد تغییر می‌کند.

سنگ زمرد سبز تراپیچ: کلمبیا منبع سنگ زمرد سبز تراپیچ است. به این سنگ زمرد سبز ستاره‌ای نیز گفته می‌شود، چون دارای الگوی خاصی به شکل ستاره است.

سنگ زمرد زامبیابی: از لحاظ شفافیت و رنگ، زمرد دارای کیفیت خوبی است و این سنگ زمرد از معادن کشور زامبیا استخراج می‌شود. بین گوهرتراشان و جواهرسازان، زمرد زامبیایی ارزش فوق العاده‌ای دارد.

سنگ زمرد اصل سبز برزیلی: سنگ ترمالین سبز (Brazilian tourmaline) یا همان زمرد اصل سبز برزیلی از معادن برزیل استخراج می‌شود. در حال حاضر این گونه زمرد سبز برزیلی از معادن آفریقا استخراج می‌شود.

سنگ زمرد چشم گربه‌ای: زمرد چشم گربه‌ای، نوعی کمیاب و خاص از انواع زمرد است. دم اژدها یا  Tail of the dragonنام دیگر سنگ زمرد چشم گربه‌ای است. دلیل این نامگذاری حالت چشم گربه این زمرد است.


خواص زمرد در روایات

قدیمی‌ها زمرد اصل را با الهه یونانی ونوس، الهه عشق و زیبایی پیوند دادند و گفته می‌شد که عاشقان را از خیانت محافظت میکند. اگر قلب وفادار بود، سنگ زمرد اصل به رنگ سبز زیبایی می‌درخشید. اما اگر قلب گمراه می‌شد زمزد اصل رنگی بی روح و متفاوت به خود می‌گرفت. علاوه بر این اعتقاد بر این بود که به همراه داشتن و خرید زمرد اصل باعث بهبود و تقویت هوش و حافظه فرد می‌شود و فرد را قادر می‌سازد تا درباره گذشته، حال و آینده به وضوح بیندیشد.

زمرد در دین نیز نقشی حیاتی دارد و از خواص زمرد در روایات بسیار گفته شده است. سبز رنگ مقدسی در اسلام است و کشورهای متعلق به جهان عرب دارای پرچم‌های سبز نماد وحدت اسلام هستند. از دیگر فواید زمرد می‌توان به بهبود عملکرد سیستم قلبی عروقی، غدد فوق کلیه، کبد و سیستم روده اشاره کرد. همچنین از نمونه خواص زمرد، تحت تاثیر قراردادن چاکرای چهارم یعنی قلب است که موجب گشودن قلب به روی عشق و اعتمادسازی است.

گفته می‌شود سم زدایی ذهن از افکار منفی، آرامش و احساس امنیت و تقرب به خداوند از خواص سنگ زمرد جهت مدیریت ذهن و روح است. زمرد ذهن را در شرایط عالی نگه می‌دارد و باعث تقویت حافظه می‌شود. در دنیای امروز سنگ زمرد اصل یک سنگ عالی برای کسانی است که در مراسم‌های مهم سخنرانی می‌کنند. زمرد باعث خلاقیت، سخنوری و بازگرداندن امید و ایمان است و برای برافروختن همدردی و مهربانی استفاده می‌شود.

تشخیص سنگ زمرد اصل

از آنجایی که سنگ زمرد اصل یک سنگ گرانبها و خاص است، تشخیص کیفیت و اصل بودن زمردها می‌تواند مهم باشد. صدور گواهینامه توسط کارشناسان گوهرشناس می‌تواند منشا، ماهیت و طبیعی یا غیرطبیعی بودن زمرد شما را تایید کند.

زمرد طبیعی دارای درجه سختی 8-7.5 در مقیاس مو است و ساختار یکپارچه ندارند. بنابراین امکان شکستن سنگ زمرد اصل و طبیعی زیاد است. نگین زمرد اصل دارای طیف‌های متفاوت رنگ سبز است.

اما انواع زمرد مصنوعی و بدلی ساختار شیمیایی متفاوتی دارند و ترکیبی از متریال مواد طبیعی و غیرطبیعی است. با وجود اینکه زمرد اصل دارای طیف‌های مختلف رنگ سبز است، اما زردی بیشتر زمرد یکی از راه‌های تشخیص سنگ زمرد اصل از بدل است. معمولاً رنگ زمرد مصنوعی بیشتر به زردی می‌زند.

اگر تصمیم به خرید سنگ زمرد اصل دارید، گاهی ممکن است سنگ دیگری همچون سنگ زبرجد را به عنوان سنگ زمرد اصل به شما بفروشند. در این موقعیت شما می‌توانید سنگ را زیر نور ماه بگیرید و اگر نوری همچون رنگین کمان از سنگ منعکس شد مطمئناً سنگ زمرد شما بدل است. چرا که سنگ زمرد اصل فلاش رنگی بازتاب نمی‌کند.


راهنمای خرید سنگ زمرد اصل

خرید و تشخیص زمرد اصل کار ساده‌ای نیست. انواع سنگ زمرد اصل به طور طبیعی دارای درجات مختلفی از عمق، خلوص رنگ و اجزا هستند که در طی روند شکل گیری طبیعی زمرد ایجاد می‌شود.

بیش از شفافیت، قیمت گذاری زمرد از طریق میزان تناژ رنگ سبز زمرد ارزیابی می‌شود. در ادامه چند نکته در خرید جواهرات زمرد همچون خرید انگشتر زمرد و سرویس زمرد اصل یا تسبیح زمرد اصل را بررسی می‌کنیم.

تعیین بودجه: به یاد داشته باشید سنگ زمرد اصل به دلیل کمیاب بودن، گرانترین سنگ قیمتی رنگی است. بنابراین مهم است که در حد بودجه‌ای که تعیین کرده‌اید سنگ زمرد را خریداری کنید. شما می‌توانید از جواهر فروش برای شناسایی زمرد اصل با انداره و کیفیت متناسب با بودجه خود راهنمایی بخواهید.

انتخاب شکل: زمردها اشکال مختلفی دارند و محبوب‌ترین شکل سنگ زمرد اصل، گرد و هشت ضلعی است. اشکال دیگر مانند گلابی و بیضی نیز در نمایش رنگ و اندازه زمرد اصل قوی هستند. اما اگر از نگین زمرد اصل خود انتظار درخشش و جذابیت بیشتری می‌خواهید، سنگ زمرد اصل گرد را انتخاب کنید.

کیفیت مطلوب: رنگ عامل اصلی در تعیین کیفیت انواع زمرد است. با این حال خرید زمرد اصل بسیار بزرگ باعث کاهش رنگ می‌شود؛ زیرا هر چه سنگ زمرد بزرگتر باشد از اجزا تشکیل دهنده رنگ سبز زمرد کاسته می‌شود و در نتیجه درجه کیفیت زمرد کاهش می‌یابد.

اندازه سنگ زمرد اصل: یکی دیگر از معیارهای مهم کیفیت زمرد اصل، اندازه سنگ است. پس از انتخاب سبک و رنگ، باید اندازه سنگ زمرد را با توجه به بودجه خود بررسی و انتخاب کنید. نگران نباشید و تا جایی که بودجه شما اجازه می‌دهد، نگین زمرد بزرگتری برای انگشتر زمرد مردانه یا انگشتر زمرد زنانه انتخاب کنید.

نکته: سنگ زمرد اصل برخلاف سنگ‌های قیمتی دیگر به دلیل گران بودن به ندرت برای جواهرات در سایز بزرگ استفاده می‌شود.

برای خرید سنگ زمرد اصل و مشاهده نمونه جواهرات ساخته شده با زمرد همچون انگشتر مردانه سنگ زمرد افغانستان، با کارشناسان سایت جواهرات شفیع در تماس باشید.

سنگ زمرد خواص زمرد قیمت سنگ زمرد خرید انگشتر زمرد فروش سرویس زمرد اصل
ثبت نظر