خاصیت سنگ فیروزه نیشابور | راه تشخیص فیروزه اصل

خاصیت سنگ فیروزه نیشابور | راه تشخیص فیروزه اصل

28

ایران یکی از اصلی ترین و قدیمی ترین منبع گوهری به نام فیروزه است که در بسیاری از معماری‌های فاخر اسلامی، از گنبدها و مناره‌های باشکوه میدان نقش جهان گرفته تا کاخ‌ها و باغ‌های سراسر کشور به کار رفته است. شهر نیشابور دارای بالاترین کیفیت و گرانترین سنگ فیروزه در جهان است. رنگ این ماده معدنی مات و بسیار نادر، به آبی آسمانی و سبز است.

از زمان‌های بسیار قدیم مردم معتقد بودند که فیروزه سنگ مقدسی است که از یک منبع بیکران ناشی می شود. آنها فراوانی این سنگ‌های با انرژی را مربوط به قرار گرفتن در جوار حرم امام رضا، امام هشتم مسلمانان شیعه می‌دانستند.

سنگ فیروزه نیشابور همیشه یکی از اصلی ترین امضاهای فرهنگ، هنر و معماری ایرانی بوده است. امروزه فروش و استفاده از سنگ فیروزه نیشابور در ساخت جواهراتی همچون انگشتر، گردنبند و دستبند زنانه و مردانه طرفداران زیادی دارد. نیروهای مغناطیسی موجود در فیروزه علاوه بر آرامش، باعث بیدار شدن نیروهای داخلی افراد نیز می شود. این نیروها با قدرت بیدار خود برخی از نیروهای درونی فرد را تقویت می کنند. در ادامه بیشتر با خاصیت سنگ فیروزه نیشابور و نحوه تشخیص اصل بودن سنگ فیروزه آشنا خواهید شد.

تاریخچه سنگ فیروزه نیشابور

استخراج سنگ فیروزه نیشابور از حدود 7000 سال پیش تقریباً در عصر نوسنگی آغاز شده است. سنگ فیروزه در قرن 14 میلادی در اروپا یک سنگ تزئینی با ارزش به حساب می‌آمد. ایرانیان در ابتدا این سنگ را "پیروز" نامیدند. فیروزه در طول تاریخ نام‌های بسیاری داشته است، اما نامی که تاکنون دوام آورده است "فیروزه" است.

در انگلیسی این اصطلاح به معنی سنگ ترکی، برگرفته از کلمه فرانسوی Pierre Turquoise است؛ زیرا بیشتر مواد معدنی معادن خراسان در ایران، از طریق آناتولی به اروپا وارد می‌شده است.

بر اساس یک واقعیت تاریخی، در گذشته ایران و دیگر ملت‌های خاورمیانه از طریق مسیر ترکیه، سنگ فیروزه را به اروپا صادر می کردند و تصور عمومی این بود که این سنگ در ترکیه استخراج شده است. در حالی که سنگ فیروزه با بهترین کیفیت در ایران و در معادن نیشابور به عنوان یکی از اولین معادن بزرگ سنگ فیروزه در جهان استخراج میشد.

سنگ فیروزه به طور طبیعی در خاکی مرطوب و حاوی مس تشکیل می شود. معدود کشورهایی با سابقه مشابه معادن فیروزه نیشابور، مانند مصر، چین و ایالات متحده وجود دارند. اما با این حال، معادن نزدیک شهر نیشاپور از قدیمی ترین معادن فعال تا به امروز هستند.

این سنگ قیمتی یک عنصر جواهرات برای خانواده های سلطنتی در سراسر جهان است. هزاران سال پیش، فراعنه مصر فیروزه را از شبه جزیره سینا استخراج و از آن در جواهرات خود استفاده می‌کردند. در میان بسیاری از مجموعه های جواهرات، تیارای مروارید شکل فیروزه ای که فرح دیبا، آخرین امپراطور سلطنت پهلوی پوشیده است، از خیره کننده ترین قطعات جواهرات است. آنچه در مورد سنگ فیروزه جالبه این است که تاج معروف ناپلئون بناپارت که به ملکه خود هدیه داد با فیروزه عجم نیشابور تزئین شده است.


انگشتر فیروزه چه خاصیتی دارد

در بسیاری از فرهنگ‌ها بیشتر از جواهرات فیروزه برای زیبایی استفاده می‌شود. اما در برخی از فرهنگ‌ها اعتقاداتی در مورد خاصیت سنگ فیروزه نیشابور در حوزه درمانی و انرژیک وجود دارد. آنها معتقدند جواهراتی همچون انگشتر زنانه سنگ فیروزه نیشابور دارای خواص جادویی متنوعی هستند که می‌توانند برای پیشگیری از بیماری‌ها یا درمان برخی بیماری‌ها مورد استفاده قرار گیرند. سنگ فیروزه به بهبود عوارض ناهنجاری‌های کبد و غدد کمک می کند. چشم را تقویت می کند و گردش خون، گلو درد، التهاب ریه و بیماری تنفسی را بهبود می بخشد. فیروزه سنگی قابل حمل است و داشتن جواهرات فیروزه‌ای در افسردگی و تقویت قلب مفید است.

خاصیت سنگ فیروزه نیشابور

 افزایش عملکرد بینایی و چشم

 مسکن استرس

 انرژی بالا و شادی آور

 اصلاح گردش خون

 جذب انرژی مثبت

 بهبود گلو درد و بیماری های تنفسی

 مناسب برای افراد مبتلا به افسردگی و بیماری‌های روانی

 سودآور برای کمبود اکسیژن و مسمومیت خون

 در اعتماد به نفس موثر است

 ارتعاشات منفی را از بین می برد


چگونه بفهمیم سنگ فیروزه اصل است

اگر می‌خواهید تفاوت فیروزه تقلبی و فیروزه واقعی را بدانید،  ابتدا باید بدانید که سنگ فیروزه تقلبی چیست؟ سنگ فیروزه تقلبی در واقع یک ماده معدنی سفید جاذب به نام هولیت است و این ماده معدنی فوق العاده جاذب هولایت را می‌توان تقریباً در هر رنگ قابل تصوری رنگ کرد. هنگامی که این کار به درستی انجام شود، تشخیص واقعی یا ساختگی بودن آن بسیار دشوار است.

یک راه تشخیص فیروزه اصل، استفاده از لاک پاک کن یا همان استون است. قبل از شروع این تست، باید این هشدار را به شما بدهیم که اگر سنگ شما یک سنگ فیروزه اصل نباشد، استون آغشته به سنگ هاولایت که مشابه با سنگ فیروزه نیشابور است، آسیب میبیند.

برای تست سنگ فیروزه، آنچه شما نیاز دارید پاک کننده لاک ناخن و یک پنبه یا دستمال است. در یک منطقه نامحسوس مانند پشت یا کناره سنگ، کافیست مقداری استون را با دستمال یا پنبه به سنگ بمالید. اگر سنگ فیروزه شما تقلبی باشد، شما روی پنبه مالیده به سنگ مقداری رنگ آبی را مشاهده خواهید کرد.


انواع سنگ فیروزه اصل نیشابور

1.       سنگ فیروزه شجری: واحد فروش این نوع سنگ فیروزه نیشابور کیلوگرم است. برخی از سنگ‌های فیروزه رگه‌های خاص با رنگ آبی و سبز دارند که تحت تأثیر مراحل تشکیل این سنگ‌ها قرار دارند. سنگ فیروزه شجری خوش فرم، با منافذ کمتر، معمولاً از دوام و درخشش بیشتری برخوردار است. سنگ فیروزه شجری  بیشتر مورد پسند اروپائیان است.به طور کلی سنگ فیروزه شجری در مناطقی با آب و هوای گرم و خشک یافت می شود. این نوع فیروزه در جنوب غربی ایالات متحده، چین، شیلی، مصر، ایران و مکزیک تولید می شود.

2.      سنگ فیروزه عجمی: به آن دسته از سنگ‌های فیروزه که هیچ رگه و شکستگی روی سطح آنها وجود ندارد و سطح کاملاً به رنگ آبی، صاف و یکدست است، سنگ فیروزه عجمی گفته می‌شود. بهترین نوع سنگ فیروزه عجمی در ایران استخراج و به صورت عددی فروخته می‌شود. سنگ فیروزه عجمی معمولاً بین عرب‌ها محبوبیت دارد. اما آنچه برای خریداران سنگ فیروزه حائز اهمیت است، درجه رنگ آبی سنگ فیروزه است و رگه‌های طلایی بیشتر بر روی سنگ فیروزه قیمت آن را بیشتر خواهد کرد.

عوامل تاثیرگذار در قیمت فیروزه اصل

عوامل بسیاری در قیمت سنگ فیروزه نیشابور تاثیرگذار است. از جمله:

رنگ: سنگ فیروزه‌ای طیف رنگی بین آبی و سبز است و با افزایش حلقه آبی، قیمت سنگ فیروزه افزایش می‌یابد. در واقع رنگ آبی سنگ فیروزه نسبت به رنگ‌های دیگر  با رگه های بیشتر گران تر است.

نوع: فیروزه نیشابور در دو نوع شجری و عجمی موجود است. سنگ فیروزه نوع عجمی به دلیل سلول رنگی و بدون ماتریس گران تر است.

حجم خرید: هر چه خرید عمده شما بیشتر باشد، قیمت پایین تر و بهتری از واحد عمده فروشی انبار سنگ فیروزه نیشابور خریداری می‌کنید.

نوع تراش: سنگ فیروزه نیشابور به اشکال مختلف قابل برش است و بهترین نوع آن برش دامله (cabochon) است. سنگ فیروزه با این نوع برش قیمت بالاتری نسبت به دیگر انواع سنگ فیروزه نیشابور دارد.

واسطه‌ها و کارگزاران: خرید مستقیم از تامین کنندگان به شما این امکان را می‌دهد تا قیمت مقرون به صرفه تری را پرداخت کنید. در صورت خرید از نمایندگی‌ها و دلالان، قیمت سنگ فیروزه افزایش می‌یابد.

جواهرات سنگ فیروزه نیشابور بخرید

 خرید جواهرات سنگ فیروزه جذابیت خاصی دارد و این جذابیت ممکن است به دلیل سایه‌های آبی متفاوت یا الگوها و طرح های مختلف ساخت جواهرات فیروزه‌ای باشد. در حقیقت، جواهرات فیروزه ای نمادی از طلسم قدرت، موفقیت و پشتیبانی است. برای مشاهده و خرید انواع مدل انگشتر زنانه سنگ فیروزه نیشابور، می‌توانید از سایت شفیع بازدید و جهت خرید با کارشناسان تماس بگیرید.

خاصیت سنگ فیروزه نیشابور سنگ فیروزه نیشابور سنگ فیروزه خرید سنگ فیروزه نیشابور
ثبت نظر