سنگ کهربا اصل چیست؟ خواص انگشتر کهربا اصل

سنگ کهربا اصل چیست؟ خواص انگشتر کهربا اصل

9

سنگ کهربا گرچه اغلب به عنوان یک سنگ قیمتی در نظر گرفته می‌شود، اما در حقیقت سنگ نیست؛ بلکه صمغ فسیل شده از درختان همیشه سبز باستانی است. قدیمی‌ترین سنگ کهربا اصل کشف شده روی زمین حدود 320 میلیون سال قدمت دارد.

در فرهنگ‌های آسیایی سنگ کهربای "روح ببر" قلمداد می‌شد و سنگ شجاعت به حساب می‌آمد. تکه‌های سنگ کهربا را برای محافظت در طول سفرهای طولانی حمل می‌کردند و همچنین اعتقاد بر این است که کهربا احساسات را متعادل می‌کند.

سنگ اصل کهربا انرژی منفی را جذب می‌کند و آن را به انرژی التیام بخش تبدیل می‌کند. کهربا به تعادل احساسات، پاک سازی ذهن و آزادسازی انرژی منفی کمک می‌کند.

اکنون چشمان خود را ببندید، انرژی فوق‌العاده قدرتمند کهربا را تصور کنید و در ادامه مقاله همراه ما باشید.

تاریخچه سنگ کهربا

یونانی ها و رومی ها قبلاً چگونگی پیدایش کهربا اصل را کشف کرده بودند. ارسطو فیلسوف یونانی، کهربا را "succinum" یا "سنگ آب" توصیف کرد. منطقه دریای بالتیک از دوران باستان منبع کهربا بوده است.

وایکینگها کهربا را تا 800 سال معامله می کردند و اسکاندیناوی امروزی هنوز صادر کننده عمده سنگ قیمتی است. سنگ اصل کهربا در سراسر جهان یافت می شود، اما منبع اصلی سنگ کهربا اصل و با کیفیت بالا از کشورهای بالتیک در شمال اروپا است.

جمهوری دومنیکن همچنین منبع خوبی از سنگهای قیمتی کهربا ، به ویژه کهربا آبی کمیاب و بسیار گرانبها است. کهربا در انگلیس، لهستان، روسیه، ایتالیا و آلمان نیز یافت می شود.

آشنایی با سنگ کهربا اصل 

سنگ کهربا یک سنگ قیمتی واقعی نیست؛ بلکه کهربا از رزین‌های فسیل شده مخروطیون است که می‌تواند 30 تا 90 میلیون سال عمر کند. صمغ درختان به محض قطع شدن از اکسیژن می‌تواند سخت شود. این سخت شدن که میلیون‌ها سال به طول می‌انجامد، فسیل شدن نیز نامیده می‌شود.

پس از چند هزار سال رزین نیمه فسیل شده تشکیل می‌شود که کوپال نیز نامیده می‌شود. وقتی رزین کام لا خشک شد و دیگر هیچ قسمت مایع در آن وجود نداشت، آن را کهربا و سنگ کهربا به انگلیسی Amber stone می‌نامیم. نام سنگ کهربا Amber برگرفته از واژه عربی عنبر به عنوان یک ماده مومی شکل است.

سنگ کهربا اصل به خاطر انرژی گرم و زیبایی، بسیار گران بها بوده و هزاران سال است به شکل تراشیده در جواهرات استفاده می‌شود.

سنگ کهربا اصل یک گوهر ارگانیک محسوب می‌شود، زیرا از رزین درختان با فرآیند فسیل چندین میلیون سال به وجود آمده است. از سنگ نرم‌تر است و به راحتی خراشیده می‌شود. از آنجا که کهربا توسط درختان زنده ایجاد شده است، سنگ‌ها اغلب با اجزا جالب حشرات، دانه‌ها، پرها و حباب‌ها پیدا می‌شوند.

سنگ اصل کهربا رزینی شفاف، زرد طلایی تا زرد مایل به قهوه‌ای است و در اشکال نادر می‌تواند آبی یا سبز باشد. سنگ کهربا اصل، برق ساکن و بوی کافور سبک تولید می‌کند. کهربا اصل در آب نمک شناور خواهد شد، در حالی که کهربا تقلبی در آب نمک غرق می‌شود.

مشخصات سنگ کهربا

شفافیت: شفاف به مات

رنگ: سفید مایل به زرد، سبز و سیاه، قرمز سنبل، زرد عسلی، نارنجی، به ندرت آبی

سختی: 2.5- 2 در مقیاس Mosh

براق: براق تا کسل‌کننده

شکستگی: پوسته‌ای شکل

تراکم: 1.09 - 1.05

تشکیل کریستال: بی‌شکل

فلورسانس: آبی / سبز / زرد/ سبز و سفید

 

انواع رنگ کهربا

رایج‌ترین سنگ کهربا، توسط گیاه مخروطی Pinus succinifera تشکیل‌شده است. سایر گیاهان مخروطی نیز کهربا تولید می‌کنند، اما اغلب به مقدار بسیار کمتری منجر به تولید کهربا اصل می‌شوند.

اما در پاسخ به این سؤال که سنگ کهربا دقیقاً چه رنگی است؛ درواقع پاسخ واحدی وجود ندارد، چراکه این رزین طبیعی در طیف‌های رنگ مختلفی شکل می‌گیرد.

 تا به امروز بیش از 250 طیف رنگی مختلف و 7 رنگ اصلی کهربا مشخص‌شده است و از زرد تا نارنجی و حتی سفید تا رنگ‌های سبز و آبی نیز از هم متمایز می‌شوند. اما از تمام این رنگ‌های ذکرشده سنگ کهربا معمولاً هنگام ساخت جواهرات استفاده می‌شود. بهترین نمونه‌های شناخته‌شده سنگ کهربا عبارت‌اند از:

سنگ کهربا زرد

قطعات کهربا به رنگ زرد در سراسر جهان یافت می‌شود. کهربا به رنگ زرد حدود 70٪ از کهربای موجود در جهان را تشکیل می‌دهند. محل اصلی کهربای آن در منطقه دریای بالتیک یافت شد و این منطقه هنوز هم ازنظر کیفیت و کمیت بهترین بازار برای کهربا است.

سنگ کهربا سبز

حدود ۲% از انواع طیف رنگی سنگ کهربا متعلق به رنگ سبز آن بوده و بین مردم بسیار محبوب است. بهترین نمونه‌های عنبر سبز شناخته‌شده متعلق به جمهوری دومینیکن است. نکته جالب اینکه؛ کهربا سبز به‌طور طبیعی یافت نمی‌شود، زیرا این رنگ کاملاً با گرم شدن کهربا زرد ایجاد می‌شود.

معمولاً قیمت سنگ کهربا سبز بستگی به عمق سایه سبز در سنگ دارد. هراندازه سنگ کهربا سبز عمیق‌تر باشد قیمت آن گران‌تر و اگر به رنگ زرد نزدیک‌تر باشد، قیمت آن ارزان‌تر است.

ازآنجاکه وقتی این رنگ سنگ کهربا اصل با نقره ترکیب می‌شود بیشتر به چشم می‌آید، بسیاری از سازندگان جواهرات از کهربا سبز و نقره استفاده می‌کنند. جالب است بدانید که در طول تاریخ برخی معتقد بودند که این رنگ کهربا توانایی جاودانگی و خوش‌شانسی را دارد.

سنگ کهربا قرمز

یکی از کمیاب‌ترین رنگ‌های سنگ کهربا اصل، کهربای قرمز است و از هر ۲۰۰ نمونه کهربا فقط یک مورد قرمز است. سنگ کهربا قرمزرنگ بسیار اصیل است و می‌تواند بسیار رنگ قرمز آن عمیق و طیف رنگی آلبالویی باشد. قیمت هر گرم سنگ کهربا قرمز بسیار گران است. براساس یافته‌های باستان‌شناسی، انگشتر کهربا اصل به رنگ قرمز توسط افراد ثروتمند در دوران باستان استفاده می‌شده است.

ازآنجاکه سال‌ها پیش یافتن این رنگ کهربا بسیار دشوار بود، فقط افراد بسیار ثروتمند قادر به تهیه آن بودند. اما امروزه یافتن کهربا قرمز و جواهرات ساخته‌شده از آن کار چندان دشواری نیست.

سنگ کهربا آبی

کهربا آبی نادرترین رنگ از بین رنگ‌های کهربا است. بااین‌حال، کهربا آبی در صنعت جواهرات نسبتاً جدید است. سنگ کهربا باید در معرض نور مناسب قرار بگیرد، در غیر این صورت مانند هر قطعه دیگر کهربا قهوه‌ای یا زردرنگ به نظر می‌رسد.

خاصیت جذاب  کهربا آبی‌رنگی این است که با نشان دادن نور فلورسنت روی آن تغییر می‌کند. این رنگ آبی روشن و خیره‌کننده خواهد بود، زیرا فلورسنت‌های داخل آن در برابر نور واکنش نشان می‌دهند.

بااین‌حال هنگامی‌که یک منبع نور سفید مانند نور خورشید از پشت به کهربا تابیده شود، همان سنگ به رنگ زرد یا قهوه‌ای به نظر می‌رسد. عنبر آبی تقریباً به طور کامل در جمهوری دومینیکن یافت می‌شود.

سنگ کهربا سیاه

این رنگ حدود ۱۵٪ کل انواع رنگ سنگ کهربا را که به‌طور طبیعی یافت می‌شود تشکیل می‌دهد. یک نکته منحصربه‌فرد در مورد این رنگ کهربا، رزین  فسیل نشده آن است. این رنگ در هنگام مخلوط شدن رزین درخت با خاک، بقایا یا سایر اجزا تشکیل‌شده است.

اگر هر تکه از کهربا سیاه را در برابر نور نگه‌دارید به‌زودی متوجه می‌شوید که این رنگ درواقع رنگ دیگری است و معمولاً به رنگ قهوه‌ای یا قرمز تیره دیده می‌شود. به همین دلیل حتی برخی ادعا می‌کنند کهربا در رنگ سیاه حتی وجود ندارد. قیمت سنگ کهربا سیاه کمی بیشتر از کهربا معمولی است و تقاضای زیادی نیز برای خرید آن وجود ندارد.

مراحل تشکیل سنگ کهربا اصل

کهربا ماده‌ای آلی است که از رزین‌های گیاهی فسیل‌شده طبیعی تشکیل‌شده است. معروف است کهربا هنگام مالش یک بار الکتریکی ایجاد می‌کند و کلمه "برق" ما از اصطلاح یونانی باستان کهربا گرفته‌شده است.

سنگ کهربا غالباً حاوی تکه‌هایی از مواد گیاهی یا حشرات فسیلی است که قدمت برخی از آنها به ۱۲۰ میلیون سال قبل باز می‌گردد. کهربا بالتیک که معمولاً بهترین نوع آن به حساب می‌آید حدود ۶۰-۳۰ میلیون سال پیش از رزین‌های درختان برگ سوزنی تشکیل‌شده است.

خواص درمانی سنگ کهربا

از آنجا ‌که سنگ کهربا از نظر فنی ماده معدنی نیست، اما مدت‌هاست که به دلیل داشتن انرژی و خاصیت درمانی مورد استفاده قرارگرفته است. کهربا یک تصفیه‌کننده و سنگ انرژیک است و در سطوح انرژی، احساسی و جسمی عمل می‌کند تا انرژی‌های منفی یا راکد را به فرکانس‌های روشن و قابل‌استفاده تبدیل کند.

 این ماده می‌تواند به فرد در پاک‌سازی هاله و همچنین پاک کردن ارتعاشاتی که در محیط اطراف خود دارد

 کمک کند. این امر باعث می‌شود کهربا سنگی عالی برای محافظت باشد، زیرا منفی را به منبع انرژی زلال تبدیل می‌کند.

آیا می دانید که

خرید سنگ کهربا قیمت کهربا اصل قیمت هر گرم سنگ کهربا خواص کهربا سنگ انرژیک سنگ قیمتی
ثبت نظر